"Не бути курвою": "Гніздо горлиці" Тараса Ткаченка

Оновлено: 21 лист. 2021



«Гніздо горлиці» Тараса Ткаченка став найкращим українським фільмом 2016 року за версією журі Одеського міжнародного кінофестивалю. Фільм про українську заробітчанку Дарину, що відчуває себе сторонньою не лише на чужині, але і в рідному домі, отримав схвальну реакцію і від глядачів: зали кінотеатрів повнились людьми у віці 50+, які вже мали власний досвід заробітків. На презентаціях жінки розповідали акторам власні заробітчанські історіїпочасти більш драматичні, ніж сюжет «Гнізда». Більшість з них об’єднувала центральна жіноча фігура, яка може покласти ціле життя на допомогу ріднимале все одно лишитись для них парією.

В невеличкому буковинському селі, звідки походить Дарина, героїня Римми Зюбіної, жінці потрібно робити чималу денну роботу, щоб не бути «курвою». Щоб не бути «лежнюриськом» і «поганою господинею» існує список необхідних функцій, на які можна покласти своє життя і втихомирити суспільну думку: починаючи від нескінченного списку домашніх страв, закінчуючи гектарами городів. Але щоб не бути «курвою», потрібно бути ювеліркою та алхіміком водночас працювати з дуже тонкими матеріями та поняттями, які неможливо втілити в життя одночасно.

Героїня мусить поїхати в Італію на заробітки, тому що вдома немає роботи. Кадри, зняті на Буковині, переважно сіро-блакитні, щедро здобрені туманом і холодом, в якому відбувається домашня історія. Дарина мусить поїхати в Італію, але якось так, щоб не зранити тендітне его її чоловіка Митра, який залишається вдома останньої ролі Віталія Лінецького. Чоловіка, секс з яким більше нагадує процес задоволення прозаїчних фізіологічних потреб жінка в ролі туалету. Їй повинно цього з головою вистачати для задоволення власних.


Джерело: Ранок у Великому місті, ictv

Дарина їде закордон уже втомленою — перелякана жінка з мішками під очима і мішкуватим одягом на собі. Тут вона має розторопно робити усі домашні справи і у відповідь на все казати «si, segnore» — це доволі легко, якщо з дому ти вже маєш практику «не бути курвою».

Оператор Олександр Земляний часто знімає героїню Римми через скляні поверхні ось вона притуляється до вологого вікна в автобусі, ось віддзеркалюється в старомодному трюмо, коли від неї байдуже відвертається чоловік. Дзеркала в Генуї покажуть, як вона миє, чистить, годить, готує і плаче, а потім прихиляється до жовтого вікна пральні в італійському будинку, коли його господар користає з її емоційного спустошення і схиляє до сексу.


Джерело: Газета.День

Подруга, яка запросила на цю роботу — «Ліна», яка більше не хоче бути «Галиною» — обирає шлях «курви», не бажаючи повертатись до світу, де її чекає лише чоловік напідпитку і купа претензій. Муситиме годити своєму італійському «Amore», тому що альтернатива вибачатись перед всім світом за своє існування здається їй куди гіршою.


Джерело: kinoafisha.ua

В цю альтернативу Дарина повертається на Великдень. До України в червоному плащі, ніби переносить частинку яскравості з Генуї — щоб застати будинок у стані хліву, п’яного Митра і «чого спиш? Привчилась там в Італії?».

Зі своєї Італії ювелірка повинна була достатньо активно виховувати власну дочку (звісно, без ніякої практичної можливості з нею спілкуватись, але кого це цікавить), щоб «курвою» часом не стала вона. Інакше, зрозуміло, курвисько виховало курвисько. Питання, чому за власних дітей і власний побут не можуть відповідати їхні тати, які лишаються в Україні, навіть не звучить — звичка звинувачувати жінку залізно вкорінена в суспільну практику, як і розуміння того, що вона всім і все зобов’язана незалежно від умов, відстані й кілометражу.

Друг її чоловіка, який приховано мучиться комплексом неповноцінності, на правах буковинського Нострадамуса й так передбачить, що так воно все і є всі ви, курви, в тих Італіях тільки по римських ліжках стрибаєте, доки чесні чоловіки тут гарують. Тільки євро б не забували переслати вчасно, їм ще черепицю класти очевидно, на фундамент з підозрюваної курвишності.

Світ жінки-заробітчанки Сергія Ткаченка побудований з протяжних холодних кадрів та самотності. Героїня Римми може розвішувати летючу італійську білизну на блакитному дашкові Генуї чи сидіти в коконі гірського туману на Буковині вона буде сама. Як і в кожній своїй проблемі, цілком самотня.



Джерело: Твоє Місто

Самотня в чужому мовному середовищі, під пронизливим поглядом італійської господині. Самотня на кожній зі своїх кухонь. Самотня зі своєю сім’єю на Великодній сніданок. Самотня в ліжку зі своїм чоловіком, самотня в ліжку з італійським господарем, який розглядає її, як німу рабиню Ізауру з сексуальними функціями. Самотня з двома вагітностями на руках своєю і дочки. Самотня тягнутиме валізу по нескінченним сходам і коридорам, самотня вирішуватиме проблеми вдома, які звісно ж чекали, поки Дарина повернеться з однієї роботи й заступить на пост удома. Самотня захищатиме дочку від нападок односельчан та її власного батька.

Якого, зрештою, найбільше боліла не ситуація, в яку потрапила його дитина., а одіозне «то що виходить? Моя дочка — курва»?

Тут ніхто не обіцяв нікому несамотності. Сказали просто — не бути курвою.



284 перегляди0 коментарів